تفاوت ناودانی سبک و سنگین در چیست ؟

تفاوت ناودانی سبک و سنگین در چیست ؟

بررسی جامع ناودانی سبک و سنگین

قیمت ناودانی
قیمت ناودانی

تفاوت های ناودانی سبک و سنگین در وزن و ابعاد آن ها است. خریداران قبل از استفاده از ناودانی باید در رابطه با تفاوت های ناودانی سبک و سنگین اطلاعات کافی را داشته باشند. یکی از بارزترین ابزار آلات مورد استفاده در ساخت و سازها، ناودانی بوده که شکل آن به صورت U است. این قطعه فلزی دارای یک سطح مقطع و دو بال عمودی است و در دو نوع ساده و مشبک وجود دارد. وزن ناودانی ها متفاوت است و در حالت کلی به دو دسته ناودانی سبک و سنگین تقسیم بندی می شوند. در ادامه متوجه می شوید که ناودانی سنگین و ناودانی سبک چیست و با تفاوت ناودانی سبک و سنگین بیشتر آشنا می شوید.

تفاوت ها و شباهت های ناودانی سبک و سنگین چیست؟

قطعات فلزی ناودانی در کارخانه ها معمولاً به صورت سبک تولید می شوند. در پاسخ به این سوال که ناودانی سبک چیست باید بدانید که این ناودانی ها وزن نسبتا پایینی دارند. وزن و ابعاد این ناودانی ها در جدول مهندسی محاسباتی از مقدار استاندارد کمتر است، به همین علت به آن ها ناودانی سبک می گویند.
منظور از ناودانی سنگین ناودانی هایی است که ابعاد و وزن آن ها دقیقاً برابر با جدول اشتال می باشد. ناودانی های سنگین هم در کارخانجات ایرانی و هم در کمپانی های بزرگ اروپایی تولید می شوند. با استفاده از جدول اشتال مقاطع فولادی طراحان و مهندسان در ساخت صنایع فولاد به زمان کمتری نیاز دارند، چرا که استفاده از این روش زمان محاسبات را پایین می آورد.
در حالت کلی، تفاوت ناودانی سبک و سنگین به دلایل زیر است:

  1. قیمت
  2. ابعاد ناودانی
  3. کاربرد ناودانی تولید شده
  4. الگوی اشتال
  5. وزن ناودانی
  6. کارخانه تولید کننده
  7. استانداردهای مورد استفاده هنگام تولید محصول
قیمت ناودانی
قیمت ناودانی

ناودانی سبک و سنگین با چه روش هایی تولید می شوند؟

قطعات فلزی ناودانی سنگین و سبک به سه روش زیر تولید می شوند:

  1. تولید از طریق فرآیند نورد گرم و نورد سرد
  2. روش فابریک
  3. روش پرسی

ناودانی پرسی با استفاده از یک دستگاه مخصوص پرس شکل داده می شود. در روش فابریک نیز ناودانی را در خط تولید شکل می دهند و نیازی به استفاده از دستگاه پرس نیست.

ناودانی نوع ساده چیست؟

ناودانی نوع ساده از ورق های گالوانیزه طی فرآیند نورد گرم یا سرد تولید می شود. از این محصول برای استفاده در ساخت پل های باربر و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود و ارتفاع آن نیز 30 میلی متر الی 400 میلی متر است.

ناودانی نوع مشبک چیست؟

ناودانی نوع مشبک از ورق های گالوانیزه طی فرآیند نورد گرم یا سرد تولید می شود. از جمله کاربردهای این ناودانی می‌توان به استفاده از آن برای قفسه های محکم فولادی و سازه های سبک فولادی اشاره کرد.

قیمت ناودانی
قیمت ناودانی

قطعات فلزی ناودانی چه کاربردی دارند؟

قطعات فلزی ناودانی به علت تنوع در شکل ظاهری، علاوه بر استفاده در ساخت و سازهایی مانند بناهای معماری یا پروژه های عمرانی، در مصارف صنعتی نیز کاربرد فراوانی دارند که از جمله آن ها می‌توان به اسکلت کامیون ها، پایه ماشین آلات و تشکیلات دریایی اشاره کرد. قیمت ناودانی بر اساس ابعاد و وزن آن تعیین می‌شود.

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
شگفت انگیز ها